FØLG OS PÅ:

1. Drik en masse vand

Vand er godt for alt, fra at gøre dine indre organer sundere og få dem til at fungere bedre til at gøre din hud ser perfekt og glat ud. Disse ting gælder også for din vaginal hud. Drik ca 9 glad vand om dagen for at hold din skede sund.

 

2. Drop så den sæbe

Ingen bruger sæbe længere, og du bør heller ikke, da det kan forstyrre pH-niveauer, hvilket reducerer den naturlige surhedsgrad inde i din skede og kan gøre bakterielle infektioner mere sandsynlige. Når du står i badet,  kan du bruge lidt intimsæbe på ydersiden af din skede og skamlæber, men der er ingen grund til at komme ind i selve skeden.

 

3. Få mere kontrol under sex

Tag en mere aktiv rolle under sex, så fungerer dine vaginale muskler mere effektivt. Hvis du er ovenpå fyren eller i en anden stilling hvor du kan bevæge underlivet, er der chance for god træning af skeden.

 

4. Få missekatten klippet

Som du bliver ældre, kan dine pubeshår blive grå og tyndere. Hvis du ikke er tilfreds med det, har du tre muligheder:

– Barber det hele af. Mange kvinder siger, at de oplever øget følsomhed uden hår, og mange mænd kan lide når der ikke er noget!
– Du kan farve det. Bemærk, at du bør se en kvalificeret kosmetolog. Din skede er meget følsom og farvestofferne kan være hårde, så ha det i mente hvis du skal have sådan en behandling.
– Få en paryk. Ja, den er god nok. Mærket hedder “Merkin”  og er en kønsbehåringsparyk. De findes virkelig, og du kan finde en i en hvilken som helst farve, du kan forestille dig!

 

5. Brug glidecreme under sex

Glidecreme er din bedste ven under sex. Du kan virkelig ikke bruge for meget af det. Selv sunde kvinder kan ofte ikke producerer nok naturlige smøremiddel til at gøre sex glat hele vejen igennem. At have sex uden nok glidecreme kan være smertefulde og irriterende for din hud og kan godt ondt mens det står på, både udenpå din skede og indeni. Smør med glidecreme og gør sex mere behagelig.

 

6. Undgå lange cykelture

Nogle eksperter siger, at friktion og unaturlig siddestilling, som f.eks ved langdistance-cykling, kan lægge ekstra pres på skamlæberne. Der er ingen grund til bekymring, hvis du tager små ture og det forgå afslappet, men hvis du bruger et par timer på cyklen ad gangen, skal du være opmærksom på, at kosmetiske vaginal ændringer kan være en risiko, især hvis du har store skamlæber (ydre læber).